Doortje Vintage klinkt bij de echte vintage liefhebber ongetwijfeld bekend in de oren. Na jarenlange ervaring in de vintage kledingbranche, tilt Doortje Vintage hun shop naar een hoger, duurzaam niveau. Op donderdag 4 december introduceerden de founders officieel een nieuw concept in Amsterdam: LENA, the fashion library. Een inspirerende plek waar je je kleding kunt lenen en met elkaar kunt delen. Hiermee plaatst LENA duurzaamheid in een nieuwe context: het concept ‘bezit’ maakt plaats voor ‘gebruik’,
Een fashionlibrary – hoe moeten we dat precies voor ons zien? Elisa Jansen, mede-oprichter van LENA legt uit: “Ons idee voor de fysieke plek van LENA is een grote ruimte in Amsterdam waar we het principe van de klassieke bibliotheek op een geheel nieuwe manier herintroduceren. LENA wordt een plek waar mode staat voor creativiteit en fun en waar je eindeloos kunt experimenteren met je persoonlijke stijl. Ons doel is om mensen bewust te laten consumeren. Met Doortje Vintage zijn we hier al jaren mee bezig, en het is tijd voor een nieuwe stap. LENA wordt een plek vol positiviteit waar vooruitstrevende consumenten samenkomen.”
Abonnementen en strippenkaarten
Duurzaamheid, stijl en kwaliteit zijn key factoren voor de collectie van LENA, bestaande uit vintage, duurzame labels en door consumenten ingebrachte kleding. LENA werkt met een abonnementen systeem en biedt een variatie aan abonnementen aan met elk een bijbehorend aantal kledingstukken die je kunt lenen. Deze kun je wisselen wanneer jij wil – net zoals bij een bibliotheek. Natuurlijk is hierbij ook nagedacht over hygiene. LENA zorgt ervoor dat alle kledingstukken weer schoon in de winkel komen te hangen. En ook op dat gebied besteden ze aandacht aan de duurzame behandeling van de kledingstukken. Door ecowasmiddelen (Seepje: 100% plantaardig fair trade wasmiddel uit Nepal) en energiezuinige wasmachines te gebruiken bijvoorbeeld. Het idee van LENA is om duurzame mode voor iedereen toegankelijk te maken. Daarom biedt LENA naast abonnementen ook strippenkaarten aan. En mocht je besluiten een kledingstuk toch te willen houden? Dan is kopen ook een optie.
Van bezit naar gebruik
De dames achter LENA – Suzanne Smulders en zusjes Angela, Diana, Elisa Jansen – willen met de introductie van LENA massaconsumptie aanpakken en de consument bewust maken van alle kinderarbeid, uitbuiting en de alsmaar groeiende afvalberg die hieruit voortkomt. Met LENA voorzien de dames in de behoefte van de consument om vaak en snel te wisselen van kleding. Dit principe plaatsen ze echter in een nieuwe duurzame context waarbij het concept ‘bezit’ plaatst maakt voor ‘gebruik’.
Lena The Fashionlibrary
Westerstraat 174
Amsterdam

Seepje: 100% plantaardig en fair trade wasmiddel uit Nepal
One comment
ZMJ » Conceptstores, Trends, Storytelling van Talita KalloeGirls Love Eco: duurzaam én stijlvol - ZMJ
Posted on februari 18, 2015 at 9:40 pm[…] We zitten midden in een transitie waarin het niet meer draait om bezit maar gebruik. De dames van Lena spelen hier bijvoorbeeld al mooi op in met hun fashion library. Want het draait allang niet meer […]