Trend- en achtergrondartikelen voor PUPMAG

Als schrijver ben ik onderdeel van het Pup Commune bestand van PUP Creative Agency in Amsterdam. Voor de tweede editie en derde editie van  PUPMAG. – het magazine dat door PUP Creative wordt uitgegeven – schreef ik twee achtergrondartikelen.

PUPMAG #2 | Veiled Anatomy

Een artikel over de geschiedenis van de mode vanuit het perspectief van de vrouwelijke benen. Voor dit artikel deed ik onderzoek naar de onthulling van de blote benen van de vrouw in verhouding met sociale, maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de late negentiende eeuw en twintigste eeuw – van de uitvinding van de fiets en de rokerige jazzclubs in de jaren twintig tot de Tweede Wereldoorlog en de seksuele revolutie.

Aantal woorden: 1000 woorden
Aantal pagina’s: 10 pagina’s (inclusief fotografie)
Tekst: Talita Kalloe
Fotografie: 
Semuel Souhuwat
Make-up artist: 
Siddharta Bekers
Discipline: 
Mode
Opdrachtgever: Pup Creative Agency – Amsterdam
Verkooppunten
: Hutspot Amsterdam, ANNA+NINA,  The Collector, Bijenkorf, Athenaeum (Amsterdam), BRUNA, AKO, Margreet Olsthoorn (Rotterdam). Online: stuur een mail naar annemarie@pupcreativeagency.com.

Lees het artikel hier.

PUPMAG #3 | LONELY ART

Een achtergrondartikel over het vallen en herrijzen van de verweesde kunst. Van de 65 miljoen kunstwerken die Nederland bezit, verschijnt er slechts 1% in musea. Wat gebeurt er met de rest? En wie of wat bepaalt welke werken niet meer geschikt zijn voor het museum? Ik benaderde het artikel vanuit een filosofische benadering, onderbouwd met de kennis en kunde van Stichting Onterfd goed en Gusta Reichwein, Hoofd Collectie van het Amsterdam Museum.

Lees het artikel hier.

Aantal woorden: 1500 woorden
Aantal pagina’s: 4 pagina’s
Tekst: Talita Kalloe
Discipline: 
kunst
Opdrachtgever: Pup Creative Agency – Amsterdam
Verkooppunten
: www.pupmag.com
Thema: Oscar Wilde
Head of content: Sterre van Rossum
Features: Foxes, Jett Rebel, Thomas Azier, Jasper Krabbé, Cata Pirata, Carlijn Jacobs, Hunting The Robot, Sella Molenaar, Sofie Winterson, Bo Maerten, Maurizio Cattelan, Bram Fidder, Melody Klaver, Nik van den Berg, Yannick Dangre.

Over PUPMAG.

PUPMAG. is een Nederlands cultureel tijdschrift dat twee keer in het jaar uitkomt. Het magazine biedt een platform aan jonge talenten en brengt commercie en creativiteit samen in verschillende disciplines. In PUPMAG. komen gevestigde ontwerpers en jonge talenten bij elkaar om speciaal voor PUPMAG. unieke content of fotografie te creëren. Inspiratie, Creatie en Talent zijn de sleutelwoorden voor PUPMAG. Het tijdschrift maakt gebruik van ARTvertising. Hiervoor werken ze samen met een merk en een getalenteerde fotograaf of illustrator om een op maat gemaakte advertentie te creëren. Dit deden ze onder andere voor SLA, Converse, We Transfer en H&M Conscious. PUPMAG. is een uitgave van PUP Creative Agency in Amsterdam.

Portret van Iris Ruisch voor Mercedes-Benz Magazine

Voor Mercedes-Benz Magazine (dec-2016) interviewde ik Iris Ruisch – creatief directeur van Amsterdam Fashionweek. In het artikel schetste ik haar visie als creatief leider op de Nederlandse mode-industrie.

Lees hier het volledige artikel.

irisruisch

Corporate Brochure voor Schiphol Group

Schiphol Group wilde een brochure met het doel om een innovatieve retail start-up intern te pitchen. Zowel in tekst als in vormgeving moest de brochure inspireren en overtuigen. Ik schreef de teksten en was verantwoordelijk voor de vorm en de inhoud. In samenwerking met een vormgever en art director Kim van Noord hebben we de brochure binnen een periode van 1,5 week met succes weten te realiseren.

Referentie van opdrachtgevers Lot Frijling en Maryan Brouwer:

“Schiphol heeft met Talita samengewerkt voor het opzetten van een verkoop brochure voor een nieuwe retail start-up. Ze schreef de teksten voor de brochure en coördineerde de vormgeving met professionals uit haar netwerk. Wat opvalt aan Talita is haar veelzijdigheid. Ze weet en voelt wat er speelt in de retailwereld en bij consumenten. Daarnaast is ze zakelijk en had ze de projectbegeleiding rondom de brochure goed in de hand. We hebben de samenwerking met Talita ervaren als zeer prettig en persoonlijk, met een 9+ als resultaat.”

Magazine: 32 pagina’s | A3 formaat

Oplage: 50 stuks

Tekst en projectleiding: Talita Kalloe (Soulstores.com)

Art Direction: Kim van Noord

Inzage in het magazine op aanvraag.

Redactie voor RetailTrends, INretail Magazine, Textilia, Schoenvisie en Bovag

Als freelance journalist ben ik gespecialiseerd in mode, lifestyle en retail. Zo word ik ingehuurd door vakbladen als RetailTrends, Schoenvisie, INretail Magazine en de Bovagkrant voor interviews, achtergrondartikel en ondernemersportretten. Daarnaast maak ik ook regelmatig winkel- en stadsreportages.

INretail Magazine

Sinds 2013 schrijf ik voor INretail Magazine – het ledenblad van brancheorganisatie INretail. In 2013 deed ik de restyling voor het magazine en was ik voor vier maanden vervangend hoofdredacteur. Van 2014 tot en met heden maak ik winkel- en stadsreportages en ondernemersportretten.

INretail-Mag-nr_1-cover-20141-624x555

RetailTrends

Voor het vakblad RetailTrends maak ik branded content artikelen voor de commerciele partners van RetailTrends Media. De artikelen hebben een journalistieke en redactionele insteek en zoomen dieper in op de kracht achter vooruitstrevende retailconcepten. Zo maakte ik artikelen over de Gazelle Experience Store, het NS Retail concept Enoki op Utrecht Centraal en Welle7 in Zwitserland. Ook schrijf ik formule-verhalen en achtergrond artikelen.

Achtergrond artikel: The Digital Natives

Voor RetailTrends Magazine zocht ik uit hoe retailers en merken grip krijgen op Generatie Z. Ik interviewde HEMA, Filling Pieces en auteur Jos Ahlers: “Je zou verwachten dat ze alleen online shoppen, maar twee op de drie gaat het liefst voor fysiek.” Het artikel verscheen in maart 2017.

Lees hier mijn artikel over Generatie Z en hun invloed als consumentengroep op retail en merken.

Achtergrond artikel: Green Branding

Je wilt als bedrijf verduurzamen. Wat vertel je dan wel, en wat niet? En hoe houd je je verhaal oprecht en authentiek zonder in een riedel containerbegrippen te vallen? Ik interviewde David Snellenberg – oprichter van Dawn – het bureau dat onder andere campagnes deed voor Fairphone en Triodos. Ook sprak ik Victor van Nieuwenhuizen – CEO van Sissy Boy over de duurzaamheidsstrategie van de winkel. En Pieter van der Manden van Rainbow Collection – het bureau dat voor MYOMY de positive icons campagne bedacht. Natuurlijk kon ook Geitenwollenwinkel niet ontbreken.

Wil je het artikel lezen? Mail dan naar hallo@soulstores.com.

retailtrends

 

Schoenvisie

Voor het vakblad Schoenvisie maak ik ondernemersportretten. Zo interviewde ik de jonge schoenondernemer Rutger Leeuwis van Panterhuis Schoenen in Vianen en Bert Waardijk van Waardijk Schoenen in Alkmaar.

Schoenvisie 7 Talita Kalloe

 

Leven! Magazine

Voor Leven! Magazine (regio Utrecht) maakte ik een 14-pagina winkelreportage over het Maliekwartier in Utrecht. Voor deze reportage bezocht ik 43 adressen in het winkelgebied en interviewde en fotografeerde de eigenaren van de winkels. Het artikel werd gepubliceerd in de najaarseditie van Leven! Magazine (september – december 2015). Vlak voor de lancering van het blad schreef ik een blog waar ik mijn favoriete adressen uit het Maliekwartier in uitlichtte. Deze post werd goed gelezen en volop gedeeld door betrokkenen uit het winkelgebied. Een mooie kruisbestuiving tussen print en online.

Leven! Magazine Zeg Maar Jij

 

De Bovagkrant

Brancheorganisatie BOVAG huurde mij vier maanden in als journalist op de redactie van de Bovagkrant – het ledenblad van de brancheorganisatie. Vanuit het hoofdkantoor in Bunnik draaide ik mee tijdens redactievergaderingen, ging ik op pad voor interviews of deed ik bureauredactie over beleid- en branche gerelateerde onderwerpen. Tijdens mijn periode bij BOVAG werkte ik mee aan vier nummers. De nummers zijn te bekijken via www.bovagkrant.nl. Inmiddels schrijf ik op freelance basis nog regelmatig achtergrond artikelen en ondernemersportretten.

Bovagkrant