Printcrush: deze botanische prints zijn nét even anders

Bij Soul Stores zijn we echt printjunkies: fan van prints en alles wat met papier te maken heeft. In de rubriek Printcrush lichten we iedere week onze favorieten uit. Vandaag 5x keer botanische prints die nét even anders zijn.

botanische prints

Botanica, Celosia Cristata – Vee Speers

De Australische Vee Speers fotografeerde de bloem alsof het een portret van een persoon was. Het is onderdeel van een prachtige serie botanische prints. De foto’s uit de serie zijn in de buitenlucht geschoten in het licht van de ochtend. Iedere bloem trekt de aanschouwer in een botanische wereld waarin het verhaal wordt verteld van een leven in bloei.

botanische prints

 La Lumiere – Crisp Sheets

Het Amsterdamse Crisp Sheets is begonnen met het maken van prachtig kwalitatief beddengoed. Maar ze blijken ook bekwaam te zijn in het maken van prachtige kaarten en prints. De ontwerpster van Crisp Sheets had een tijd geleden de gelegenheid om voor één dag ‘Artist in residence’ te zijn in interieur designstudio The Loft in Amsterdam. Daar liet ze zich inspireren door de vele flora die haar deden denken aan een geheime tuin. La Lumiere is onderdeel van de ‘Secret Garden’ serie van Crisp Sheets.

botanische prints

Swirling Leaves – Sofie Børsting

De Deense illustrator Sofie Børsting woont in Copenhagen en is afgestuurd aan de Deense design school in 2003. In 2011 creeerde ze als illustratrice een bijzondere lijn aan producten die inmiddels verkocht worden in de beste design-shops van Scandinavie. Het originele werk van Swirling Leaves maakte ze met een potlood en een balpen.

 botanische prints

Palm 1 – Kristina Dam Studios

Kristina Dam studeerde af van de Royal Danish School of Fine Arts, Architecture and Design. Haar werk wordt niet voor niets gekenmerkt door architectonische elementen. De botanische print serie is ontworpen in samenwerking met de Deense fotograaf Tuala Hjarnø. Door het plaatsen van een flinterdun scherm voor de planten creëerden ze dit prachtige en mysterieuze effect. Love it!
botanische prints

 

Agapanthus – Nygårds Maria Bengtsson

De Zweedse garfisch ontwerpster Nygårds Maria Bengtsson is geen onbekende in Scandinavie. Ze heeft al veel samengewerkt met bekende bedrijven waaronder Georg Jensen en IKEA. Deze print is gebaseerd op de prachtige Agapanthus bloem (één van onze favorieten). Een mooie print voor liefhebbers die houden van speels en modern design.

 Fotocredits: 1 – 3 – 4 – 5 The Posterclub | 2. Cripssheets

Judith ter Haar: de ziel achter het Arnhemse Jones

Jones zit al sinds 1993 in het pand op Eiland 6 in Arnhem – ook wel bekend om de grote volière in het hart van de zaak. Met een combinatie van high-end kleding, interieur- en lifestyle artikelen, liep de winkel van Judith ter Haar destijds al voor op de tijdsgeest. We gingen op zoek naar de soul achter Jones.

Door Talita Kalloe

Judith ter Haar (55) is curator, initiator en maker van concepten op het gebied van mode en design. Sommigen zullen haar werk wellicht kennen van de indrukwekkende Retail Future Home installaties op de Modefabriek. Haar concepten zijn organisch en intuïtief gevormd. En misschien is dat ook wel de reden waarom ze wat langer moet nadenken als ik haar vraag naar het onderscheid in haar stijl. “Ik heb een grote liefde voor schoonheid”, vertelt ze. “Niet alleen de esthetiek die je van buiten ziet, maar juist de innerlijke, intieme schoonheid. Het is de mens die het product maakt, en niet andersom. Ik kijk naar personen, naar mensen en naar hun karakter. Van daaruit handel ik vooral op gevoel.” Daarmee heb ik meteen het antwoord op mijn vraag: Jones is Judith ter Haar. Zij is het zelf die haar werk kenmerkend maakt – haar handtekening herken je uit duizenden.

Een stukje van jezelf

Als ik door Jones in Arnhem loop, voel ik de uitgebalanceerde combinatie van natuurlijke en aardse elementen, en een verfijnd oog voor kwaliteit. In de winkel zag ik mijn favoriete geurtje Untitled van Maison Martin Margiela (die vind je alleen in een geselecteerd aantal verkooppunten), de Midori Traveler’s Notebook en ETQ sneakers – die ik op dat moment ook aan mijn voeten droeg. Ik zag een stukje van mijzelf hier terug. En dat had ik nergens nog eerder gezien in zulke uiteenlopende segmenten bij elkaar.

Judith’s visie op concept stores

Naar Jones wordt regelmatig gerefereerd als de allereerste concept store van Nederland. Twintig jaar geleden was het een van de eerste winkels die high-end merken zoals Jean Paul Gaultier combineerde met interieur en lifestyle. Vandaag de dag vind je – naast de mode collectie – een exclusieve parfumcollectie in de winkel, schoenen en sneakers, magazines en bijzondere accessoires. “Een concept store is naar mijn idee geslaagd als het gecureerd is op een specialisatie”, vertelt Judith als ik haar vraag naar haar visie hierop. “Merci in Parijs verandert om de zoveel tijd van thema en Collette focust zich op high-end mode en lifestyle. En als je kijkt naar prijsvechters als de Tiger of de Action, dan doen ook zij het goed doordat zij zich focussen op de massamarkt in het laag-segment. Je moet durven te kiezen, daar trouw aan blijven en dat tot in de puntjes doorvoeren in je winkel.”

Lees ook: 10x winkels om bij weg te dromen

Het verhaal achter de volière

Ik moest Judith natuurlijk ook vragen naar het verhaal achter de volière – een echte eyecatcher in de winkel. “Ik deed het idee op in Parijs. Daar liep ik jaren geleden een oud pakhuis naar binnen. Vanaf de buitenkant leek het niet groter dan vijftig vierkante meter, maar eenmaal binnen bleek het vier keer zo groot te zijn. Daar werd ik verwelkomd door vogelgeluiden. Het was zo rustig en sereen en het deed me meteen denken aan natuur en ontdekking. Zo kwam ik op het idee.”  Judith’s liefde voor natuur grijpt terug naar Nederland en West-Afrika – de twee werelden waarin ze opgroeide. “Afrika heeft al mijn zintuigen ontwikkeld, Nederland legde de basis voor het ondernemerschap. Dit contrast is altijd bepalend geweest voor mijn werk.”

De soul van Jones

Een sober kleurenpallet, liefde voor kwaliteit en vakmanschap, en natuurlijke en aardse invloeden: deze elementen bij elkaar maken de ziel van Jones tastbaar. Juist door die intuïtieve benadering is Jones voor mij een echte Soul Store: hier kom je een stukje van jezelf tegen. Dat zie je niet, dat voel je.

Jones

Jones
Eiland 6
Arnhem

Meer Arnhem? Ontdek Arnhem Coming Soon – een walhalla voor liefhebbers van Dutch Design.

Arnhem Coming Soon: een walhalla voor liefhebbers van dutch design

Arnhem ademt mode. Het is niet alleen de broedplaats van kunstacademie ArteZ, waar onder andere Viktor&Rolf, Piet Paris en Alexander van Slobbe aan afstudeerden. Het is dé stad waar je naartoe moet als je op zoek bent naar een aantal bijzondere en hoog aangeschreven winkels. Eén van onze favorieten is Arnhem Coming Soon in de Kerkstraat.

Arnhem Coming Soon staat gelijk aan kunst, design en mode en dat voel je direct wanneer je er binnenwandelt. Links schiet de tijdelijke shop-in-shop van Ace & Tate in het zicht. En wanneer je dieper de winkel in kijkt, ontdek je dat Arnhem Coming Soon vol met bijzondere schatten ligt van Nederlandse bodem. Cilly Vlemmix (45) is sinds 2013 eigenaresse van de winkel.

Broedplaats voor jonge ontwerpers

Na jaren in de retail gewerkt te hebben voor grote merken als Comme des Garçons en Issey Miyake, vond Cilly het tijd voor een betonnen manifestatie van haar eigen vakmanschap en ervaring. Cilly: “De winkel is een combinatie van mijn eigen smaak in combinatie met originele ontwerpen van zowel jonge als gevestigde Nederlandse designers. Ik kijk echt naar het product en vind het belangrijk dat mode en interieur met elkaar verweven zijn. We zitten dicht op de kunstacademies en kunnen daardoor altijd als één van de eersten met unieke en originele producten komen. Er is zoveel moois maar de kunst is vooral om te kiezen. Vooral in een tijd waarin we al zoveel kampen met keuze stress en een overdaad aan materie. Bij ons moeten producten echt passen bij het verhaal dat we willen vertellen. Wat nu bijvoorbeeld niet werkt, kan over een half jaar wel weer in het tijdsbeeld passen.”

Wat kun je er kopen?

Arnhem Coming Soon is een prachtige mini-warenhuis met een bijzondere collectie aan mode-, interieur-, kunst en decoratie. De winkel verkoopt voornamelijk kleine collecties en producten die op een zo duurzaam mogelijke manier zijn geproduceerd (veertig procent van de collectie is inmiddels duurzaam). Zo vind je er kleding van Nederlandse ontwerpers zoals Elsien Gringhuis, Studio Jux, Qnoop (weet je nog, het verhaal van de vermiste sok) en de disruptieve collectie Hacked van Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum (tevens vertoond in het Tijdelijke Mode Museum in Rotterdam). Ook vind je bij Arnhem Coming Soon gerecycled keramiek van het Arnhemse Keramiek Atelier, keramiek van Design X Ambacht in samenwerking met Sander Luske en de heerlijke geuren van Zenology. En dit is nog maar een kleine greep uit al het moois wat deze prachtige winkel biedt. Soul Stores’ Talita ging er helemaal los met haar camera. Maar de mooiste impressie krijg je toch echt door de winkel zelf te bezoeken.

Coming Soon Soul Stores Talita Kalloe

Coming Soon Ace & Tate Soul Stores Talita Kalloe

Coming Soon

Kerkstraat 23

Arnhem

Coming Soon Van Slobbe en Benthum Soul Stores Talita Kalloe

HACKED – Van Slobbe en Van Benthum

Van Slobbe en Van Benthum doken onder in het productiesysteem en hebben de hand gelegd op restpartijen die de ketens op hun productieplekken achterlaten. Met deze kledingstukken en onderdelen van tassen en schoenen zijn ze aan de slag gegaan. Door handmatig een laag over de ‘prefab’ basis heen te leggen, krijgen de stukken weer het handschrift van de ontwerper. Dat handschrift zorgt bovendien voor een samenhangende collectie die nu het prijsniveau kan hebben waarmee de ketens tot dusver alle concurrentie wisten uit te sluiten. Het machtige systeem is gehackt. En door deze pakkende boodschap biedt het initiatief de mogelijkheid om het gesprek te voeren over thema’s als overproductie, auteursrecht, verspilling, upcycling en de eigenlijke betekenis van het kledingstuk.

Meer over HACKED lees je hier.

Coming Soon Studio Jux Soul Stores Talita Kalloe

Studio Jux

Het duurzame modelabel Studio Jux vind je ook bij Arnhem Coming Soon. Het label produceert in Nepal onder goede omstandigheden en zorgt op deze manier voor werkverschaffing onder de plaatselijke bevolking. Meer over Studio Jux lees je hier.

Coming Soon Petra Lunenberg Soul Stores Talita Kalloe

Illustraties van Petra Lunenburg

Wij zijn helemaal fan van de illustraties van mode-illustratrice Petra Lunenburg. In Arnhem Coming Soon vind je haar illustraties levensgroot aan de muur. Leuk weetje: Petra en Cilly zijn goede bekenden van elkaar.

Jetpaq Soul Stores Coming Soon

JETPAQ

Kinderen moeten lekker buiten spelen en vies worden. Het kinderkleding merk JETPAQ van Nederlandse designer Jet Teunis is dan ook helemaal geïnspireerd op de schoonheid van de kindertijd: hand gemaakte kleding van goede kwaliteit, maar die wel lekker vies mag worden. We like!

Coming Soon Qnoop Soul Stores Talita Kalloe

Qnoop

Weten jullie nog – het interview met Dirk Vis en het verhaal van de vermiste sok? Je koopt deze prachtige, duurzame sokken bij Arnhem Coming Soon in het kleine maar fijne herenhoekje.

Coming Soon Soul Stores Talita Kalloe

Elsien Gringhuis

Dit Nederlandse modelabel – ook volledig geproduceerd in ons kikkerlandje – maakt geen collecties per seizoen. Gringhuis ontwerpt tijdloze stukken die gemaakt zijn om zo lang mogelijk mee te gaan. Het label maakt gebruik van restpartijen en probeert met haar duurzame visie zoveel mogelijk verspilling tegen te gaan. De stoffen en ontwerpen zijn prachtig.

We gingen ook langs bij Jones in Arnhem – de winkel van Judith ter Haar.”

Op deze webshop vind je pas écht bijzondere cadeaus met een goed verhaal

Inspirerende winkelconcepten bestaan ook online. En ééns in de zoveel tijd komen we zo’n pareltje tegen die we graag met je willen delen. Zo ook Maison KOOS – de webshop van Kirsten Oosterwaal (42) uit Waalwijk. Hier verkoopt ze bijzondere, tijdloze en duurzame producten die je zelden ergens anders tegenkomt.

Tekst en fotografie door Talita Kalloe

Het begon allemaal in een hotel in Griekenland. Kirsten en haar man waren er op huwelijksreis, en ze kwam een product tegen van het Griekse beautymerk Korres. “Ik dacht nog: niemand in Nederland kent dit merk. Wat nou als ik het daar naartoe zou halen?”, vertelt ze. “Ik heb er destijds niets mee gedaan, maar het idee is toch altijd in mijn achterhoofd blijven hangen.” Na jarenlang gewerkt te hebben in de retail en commerciële dienstverlening, was Kirsten toe aan iets nieuws. Het zaadje dat destijds in Griekenland werd gepland kwam weer tot bloei. Eind januari ging Maison KOOS live: een webshop vol zorgvuldig geselecteerde en unieke producten.

20160417-IMG_9935

Tijdloze en bijzondere producten

In een winkel werken is Kirsten niet vreemd. Ze heeft het jarenlang gedaan. Toch koos ze ervoor om eerst met een webshop te beginnen. “Ik vind de retail heel leuk, maar ik wilde in de eerste instantie niet direct weer op de winkelvloer staan. De inkoop – dat is vooral waar mijn hart het snelst van gaat kloppen. Op zoek gaan naar kleine merken, en naar producten van goede kwaliteit met een duurzaam karakter die een leven lang meegaan. Ik doe op deze manier zelf ook mijn aankopen. Maison KOOS is eigenlijk een verlengstuk van mijn persoonlijkheid.” Duurzaamheid is voor Maison KOOS een belangrijke graadmeter. “Ik wil iets bijzonders en tijdloos verkopen, maar wel op een zo eerlijk mogelijke manier. Daarom zoek ik mijn producten ook graag uit op een zo milieuvriendelijk mogelijke productie, het liefst handgemaakt en met het gebruik van natuurlijke materialen.”

Soul Stores Favorieten

Toen we de webshop van Maison KOOS getipt kregen zijn we er meteen even gaan rondsnuffelen. Je vindt er bijzondere accessoires, prachtige producten voor in de keuken en ook voor in huis. Maar ook lederwaren zoals riemen, clutches en tassen. Liefhebbers van tijdloos, kwalitatief en elegante designs kunnen hier hun hart ophalen. Wij zijn fan en zochten een paar favorieten voor je eruit.

Verglaasd aardewerk van Sue Pryke

De Engelse Sue Pryke wilde een eigen collectie van objecten creëren die comfortabel zijn in huis en bekend aanvoelen. Om deze collectie vervaardigd te krijgen heeft ze samengewerkt met kleine fabrieken en studio’s in Engeland die werken met traditioneel vakmanschap, materialen en technieken. Haar producten zijn van hoge kwaliteit en handgemaakt van verglaasd aardewerk. De klei wordt gebakken op een hoge temperatuur totdat het niet meer poreus is. Hierdoor krijgen de producten een stenen kwaliteit. Vervolgens worden de producten gepolijst om het een gladde kiezelstenen afwerking te geven. De producten van Sue Pyrke zijn prachtig. Ze voelen als glas aan, maar hebben een bijzondere, matte en keramieke uitstraling. Een eye catcher in je woonkamer en in de keuken.

20160417-IMG_9961

Theedoeken van Afgestoft

Tweelingzussen Annet en Ellen van Pijkeren zijn de designers achter het label Afgestoft. Het ontwerpduo ontdoet oude technieken van een flinke laag stof en brengt er weer nieuw leven in. Dat verklaart ook meteen waar de naam vandaan komt. Het label is ontstaan uit de liefde voor oude ambachtstechnieken en tradities. Door deze elementen uit vervlogen tijden te combineren met moderne materialen en nieuwe technieken, vertaalt het ontwerpduo de ontwerpen naar hedendaagse producten. Wij zijn fan van de theedoeken van het merk. het motief van de theedoek is gebaseerd op het motief pied-de-poule, ook wel hanenpoot genaamd. Van oorsprong werd het textielpatroon toegepast in geweven wol in de Schotse laaglanden. Het patroon op het theedoek is gezeefdrukt op waterbasis en met milieurvriendelijke inkt. Het patroon waaiert als het ware uit als je de theedoek uitvouwt. We love it!

20160417-IMG_9956

Lederwaren van By Gitte

Het label By Gitte is opgericht in 2010 door Gitte van Helvoirt. Ze ontwerpt en maakt mode- en woonaccessoires van leer en vilt. Alles is met de hand gemaakt in haar eigen atelier. Gitte werk met ecologisch vilt en plantaardig gelooid leer. Etuis, portemonneetjes en tasjes zijn een kleine obsessie voor haar; haar eigen tas zit er vol mee.  Zo ontstaan de items uit de collectie: om mooi voor de dag te komen, om bescherming te bieden en om te kunnen dienen als praktische opbergers. Gitte wil dat haar producten langer meegaan dan de mode van alledag. De subtiele, natuurlijke combinatie van leer en vilt en de heldere vormtaal en functionaliteit zorgen ervoor dat ieder product een blijvende eenvoudige luxe met zich meebrengt. Wij zijn fan van de shoppers van het label. Tijdloos en groot genoeg voor een 13′ inch laptop – ideaal.

Maison Koos By gitte

Fotografie: By Gitte

MAISON KOOS

Hebberig geworden? De prachtige vaas van Sue Pryke heeft een plekje gekregen in de Soul Stores Favourites webshop.”

De designer van dit bijzondere label draagt de naam van de Turkse ambacht die haar moeder aan haar overdroeg

Ze is vernoemd naar de Turkse ambacht die haar moeder aan haar overdroeg: Ebru. Op haar vijfentwintigste besloot Ebru Durmaz haar naam eer aan te doen en te starten met haar eigen merk Ebruze. Nu – inmiddels 33 jaar – prijkt ze met haar nieuwste collectie silk scarves and tiles voor de eerste keer op Salon del Mobile in Milaan.

Tekst & fotografie door Talita Kalloe

De ambachtelijke techniek Ebru is te vergelijken met marmeren. In de basis is de techniek hetzelfde, maar het verschil zie je vooral in het gebruik van de sierlijke patronen met Turkse invloeden. De techniek vraagt om een hoop tijd, aandacht en geduld, maar het resultaat is prachtig. Ebru legt uit hoe de ambacht werkt waar ze naar is vernoemd.

De ambachtelijke techniek Ebru werkt op waterbasis. “Kort gezegd zou je het eigenlijk kunnen zien als het schilderen op water”, vertelt de ontwerpster. “Je hebt een bak met water voor je waar je druppels in laat vallen van een speciale verf. Vervolgens maak je een design op het water en leg je een blanco papier erop. Dit papier neemt het patroon op.” In de speciale verf die Ebru gebruikt zit ossengal. “Dit is letterlijk gal van een os dus je kan je voorstellen dat het geen aangenaam geurend goedje is. Het heeft echter een magisch effect, want de ossengal zorgt ervoor dat de kleuren niet met elkaar mengen in de bak, dat de verf blijft drijven op het water en dat het zich hecht aan het materiaal. Door het water te verdikken met carageen, blijven de patronen die ik teken in de verf op hun plaats en zo maak je de mooiste creaties.”

20160410-IMG_9688

Ebru op Salon del Mobile in Milaan

De basistechniek wordt normaal gesproken toegepast op papier, maar Ebru heeft er haar vak van gemaakt om de techniek toe te passen op textiel .” Waar je normaal gesproken het papier op het water legt om het patroon op te pakken, doe ik dit nu met textiel zoals onbewerkt katoen of pure zijde. Omdat textiel zo’n bewerkelijk product is, vraagt dit om een stabiele hand – soms van meerdere mensen – en veel aandacht.” Ebru heeft al een prachtige collectie ontworpen van zijden sjaals en kussens. Speciaal voor de Salon del Mobile in Milaan – de grootste woonbeurs van Europa – werd ze benaderd door de Iznik Foundation met de vraag of ze de techniek kon toepassen op Quartz tegels. “Dat was echt fantastisch om te doen. Je werkt met dezelfde techniek, maar nu leg je tegels op het water in plaats van textiel. Vervolgens plaats je een laagje glazuur over de tegels en daarna gaan ze vijf dagen in de oven totdat ze een temperatuur bereiken van duizend graden. De glazuur wordt op deze temperatuur doorzichtig en vormt een beschermlaag op de tegels. Het duurt even, maar het eindresultaat is altijd weer een cadeautje.”

De ambacht in stand houden

Ebru kreeg van haar moeder les in de gelijknamige techniek toen ze vijftien jaar was. “Ik vroeg er zelf naar en voor mijn moeder was dit een aangename verrassing. Zij hield zo van de techniek dat ze mij ernaar had vernoemd. Het was daardoor natuurlijk extra bijzonder voor haar toen ik er ook zelf interesse in begon te tonen.” De Ebru-techniek is een relatief onbekende ambacht die vooral wordt toegepast door oudere Turkse mannen. Maar zoals haar moeder het op haar heeft overgedragen, hecht Ebru er zelf ook waarde aan om de techniek over te dragen aan anderen. Dit doet ze door middel van workshops en Masterclasses. “In mijn workshops leer ik de deelnemers de techniek aan, bijvoorbeeld door te leren hoe ze hun eigen zijden sjaal kunnen maken. Ze gaan vervolgens ook echt naar huis met hun eigen creatie. Het mooie is dat ik er zelf ook weer door leer, juist door deze workshops te geven. En zo kan ik de techniek blijven ontwikkelen. Dat is zeer waardevol.”

De nieuwste collectie “silk scarves and tiles” is vanaf 12 tot en met 17 april te bewonderen tijdens de expositie ‘Masterly – The Dutch in Milan’ op Salon del Mobile in Milaan. Meer weten over Ebru? Neem een kijkje op de website en de webshop.  De producten van Ebru zijn tot nu toe alleen nog maar te koop in één winkel in Nederland en eentje in Belgie. Daarvoor moet je even afreizen naar YurtCollection in Den Haag en naar Studio Helder in Antwerpen.

Ebruze Soul Stores door Talita Kalloe-IMG_9726

EBRU Durmaz op Soul Stores

Ebru Durmaz – de ontwerpster van Ebruze

Ebru maakte ook een mooie video waarin je precies kunt zien hoe de ambacht werkt. Benieuwd? Bekijk ‘m hier.

Een interview met Margo den Ouden: over 46 Dresses, nobele gebaren en een huis vol jurken

Als fervent jurken liefhebber besloot ze haar verzameling van 46 jurken te delen met dames die daar net zo blij van worden als zij. Met de uitgeleende jurken haalt ze geld op om vrouwen in een financieel zware tijd een jurk cadeau te doen. Binnen slechts vier maanden werd haar nobele initiatief zo’n succes, dat haar huis inmiddels fungeert als een veredelde opslagplaats vol met gedoneerde jurken. Dit is het verhaal van Margo den Ouden – de prachtvrouw achter 46 Dresses.

Tekst: Talita Kalloe | Leestijd: 5 minuten | Fotocredits: Alice Mahran Fotografie | Lively Photography | IrisDorine

ElineStoffer-46Dresses-

Ha Margo. In twee zinnen: wat is het concept achter 46 Dresses?

“Kort gezegd leen ik met 46Dresses jurken uit om daarmee geld op te halen voor vrouwen die door een zware financiële tijd heengaan. Voor €29,00 euro kun je één van de 46 jurken lenen. Wanneer er tien jurken zijn uitgeleend, kunnen we een gloednieuwe jurk cadeau doen aan een vrouw die dit goed kan gebruiken.”

Dus in plaats van eenmalig een jurk te kopen voor een speciale gelegenheid, kan ik nu ook gewoon voor een dag een jurk bij jou lenen?

“Ja zeker! Sterker nog, je mag de jurk ook langer houden dan een dag, als je ‘m maar binnen een week weer terugbrengt. Het werkt zo: als je op zoek bent naar de perfecte jurk, ga je gewoon naar onze Facebook-pagina (de webshop is nog in de maak .red) en daar zie je een fotoalbum staan met alle 46 jurken en de maten. Iedere jurk heeft een eigen naam. Als de perfecte jurk er voor jou tussen zit, stuur je gewoon een e-mailtje naar yes@46dresses.nl met de naam van de jurk, je maat en de datum waarop je de jurk wilt lenen. Vervolgens krijg je een mailtje terug met de bevestiging of de jurk nog beschikbaar is en alle benodigde informatie. “

En als je de jurk eerst wilt passen?

“Geen enkel probleem. De pas- en ophaaldagen zijn op dinsdag en vrijdag tussen 16:00 – 19:00 uur bij mij thuis in Utrecht. Je kan daar de jurk passen. Als hij goed zit, kun je ‘m lenen en dan breng je de jurk binnen een week weer (ongewassen) terug. Ik laat de jurken vervolgens stomen zodat ze weer schoon en kreukvrij klaar hangen voor de volgende gelukkige dame. Sinds we zijn gestart hebben we al meer dan twintig jurken gedoneerd gekregen. Die betrokkenheid was echt geweldig om te zien. Je kunt je voorstellen dat mijn huis nu fungeert als een opslagplaats voor een hele hoop jurken. De tweede collectie komt er dus inmiddels ook alweer aan, met meerdere maten, want daar bleek veel vraag naar.”

Margo in de Rosalie jurk

Als er tien jurken via 46 Dresses zijn uitgeleend, geef je één gloednieuwe jurk cadeau aan een vrouw in financiële nood. Hoe werkt dat precies?

“Wanneer er tien jurken zijn uitgeleend, gaan we op zoek naar een nieuw exemplaar om cadeau te geven. Stylisten gaan vervolgens op zoek naar mooie, betaalbare jurken van goede kwaliteit. In samenwerking kopen we vier jurken en vervolgens nodigen we de gelukkige uit om de jurk te komen passen. Haar favoriet mag ze houden en de rest brengen we weer terug.”

Je hebt inmiddels al vijf jurken mogen weggeven. Hoe bepaal je wie een jurk krijgt?

“Dat doe je eigenlijk gewoon op goed vertrouwen. Iedereen die wil, mag een vriendin of familielid aandragen die ze een nieuwe jurk gunnen. Ik lees alle verhalen aandachtig door en op basis van gevoel kies ik iemand uit. Het is echt een combinatie van gunnen en intuïtie. Mijn intuïtie is mijn beste raadgever en die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het voelt fantastisch dat ik al vijf vrouwen blij heb kunnen maken met een nieuwe jurk.”

Je hebt zelfs de bejubelde Zeeman-trouwjurk gedoneerd gekregen en al een keer mogen uitlenen aan iemand met een indrukwekkend verhaal. Kun je daar meer over vertellen?

“Soms krijgen we inderdaad berichten waar we nog lang stil van zijn. Zo berichtte een dame ons over haar schoonzus, die terminaal ziek is en als wens heeft nog te trouwen met haar grote liefde. We leenden de trouwjurk speciaal voor die gelegenheid aan haar uit. Zo dankbaar dat we op deze manier een beetje liefde kunnen geven aan een familie die door een enorm zware tijd gaat. En om een vrouw – die altijd klaar stond voor anderen – zich beeldschoon te laten voelen in de trouwjurk. Toen we het verhaal deelden met meerdere vrouwen kregen we spontaan visagie en fotografie aangeboden. Daar zijn we ongelooflijk dankbaar voor. Dat gevoel is onbeschrijfelijk.”

ElineStoffer-46Dresses-

Waarom koos je specifiek voor vrouwen in een financieel zware tijd?

“Ik herinner me nog goed dat een vrouw die het moeilijk had mij vertelde hoe blij ze was met een tweedehands tas die ze had gekregen, omdat ze al jaren lang niets meer voor zichzelf had kunnen kopen. Ik had een hele mooie lichtblauwe jurk van Vanilia in de kast hangen maar eigenlijk vond ik ‘m mij niet zo heel goed staan. Ik besloot mijn jurk aan haar cadeau te geven en ze straalde! Zo mooi om te zien hoe je iemand zo blij kunt maken met zo’n klein gebaar. Toen bedacht ik me: als ze al zo blij kan worden van een tweedehands product, hoe blij kan ik haar dan wel niet maken met iets compleet nieuws? En zo is het balletje voor 46 Dresses eigenlijk gaan rollen.

Waar haal je de meeste voldoening uit met 46 Dresses?

“Het mooiste van het initiatief vind ik misschien nog wel hoe één gebaar een reeks van betrokkenheid heeft ontketend. Zo kreeg ik vrijwillige hulp aangeboden van de getalenteerde fotografen, van illustratoren, stylisten, modellen en zelfs van de strategic partner van Facebook die mij vrijwillig advies geeft over het succesvol inzetten van de Facebookpagina. Die oprechte betrokkenheid – maar ook de dankbaarheid van de vrouwen zelf – dat is priceless.

Jouw kast hangt vol met jurken omdat je een echte liefhebber bent. Wat is het aan jurken dat jou zo aanspreekt?

“Cecile Narinx – de hoofdredactrice van Harpers Bazaar – omschrijft het eigenlijk al heel goed: een jurk kan het verschil maken tussen een meisje en een vrouw. Het is een symbool van vrouwelijkheid. 46 Dresses gaat om veel meer dan alleen jurken. Het gaat om het bemoedigen van vrouwen en hen de mogelijkheid geven om hun kracht en vrouwelijkheid weer te herpakken – ook al is het maar voor even. Enerzijds helpen we elkaar door te doneren, en anderzijds helpen we elkaar door jurken te lenen en op die manier weer bij te dragen aan een nieuwe jurk voor een vrouw die dit goed kan gebruiken. En zo maken we de cirkel rond.”

En dan nu natuurlijk de hamvraag: wat is jouw favoriete jurk?

“Dat is met stipt op één de Alice jurk. Ik kocht deze bij &Other Stories in Antwerpen toen ik zwanger was van mijn zoontje. Omdat hij stretch is kon ik ‘m in die tijd ook nog dragen. Ik gun deze jurk aan iedere vrouw.” 

11114043_713429322126487_294958513031988992_o

Lieve lezers, we hebben ook een vraag aan jullie: welke van de drie onderstaande jurken is jullie favoriet? De jurk met de meeste stemmen willen we graag doneren aan 46 Dresses. Laat je reactie achter in de comments hieronder. Heel veel dank voor jullie liefde en hulp!”

Schermafbeelding 2016-04-04 om 15.02.40 hmprod mf_lisette_donkerblauw_voor

ElineStoffer-46Dresses-1026

4x Margo

 All the luck in the world

Dat is Margo’s favoriete Soul Store in Utrecht.
Maar stiekem kon ze niet kiezen. Ook veel stores op Abbot Kinney in LA, Woodstock in Kaapstad of in het historisch centrum van Antwerpen staan op haar lijstje.

Sheryl Sandberg, Oprah Winfrey en Diane Von Furstenberg

Dat zijn voor Margo de meest inspirerende vrouwen van het moment.

Vanilia

Margo’s favoriete merk. Of zoals ze dat zelf zo mooi omschrijft: “Duurzaam, stijlvol en elegant”.

Vaker vrouwen samenbrengen en bemoedigen

Een stille droom van Margo: “Want wanneer vrouwen elkaar helpen gebeuren de mooiste dingen!”

Zelf ook een jurk doneren aan 46 Dresses? Kwalitatieve, tijdloze jurken in maat 40 – 44 zijn heel erg welkom. Mail naar hello@46dresses.nl”

Een interview met Dirk Vis: over duurzaam ondernemerschap en het verhaal van de vermiste sok

Dirk Vis is de geestelijk vader van Qnoop: het sustainable en stijlvolle sokkenmerk dat het alom bekende probleem van de vermiste sok oplost – met een knoop dus. Op een zonnige dag in maart vroegen we Dirk naar het verhaal achter Qnoop en achter het reilen en zeilen van duurzaam ondernemerschap.

Tekst en (product)fotografie door Talita Kalloe

Ha Dirk, de naam zegt het eigenlijk al: Qnoop houdt een paar sokken bij elkaar met een knoop. Hoe ben je op het idee gekomen?

“Na vijf jaar operationeel directeur te zijn geweest van een kinderkleding merk voelde ik de behoefte om voor mijzelf te gaan ondernemen. Ik wilde een product bedenken dat zou uitblinken in functionaliteit, duurzaamheid en kwaliteit. Maar wat voor product? Op een gegeven moment merkte mijn vrouw op dat sokken die ze net had gekocht het na één wasbeurt al begaven. “Moet je daar niet iets mee doen”, riep ze gekscherend. En toen begon het lampje te branden. Sokken zijn een heel functioneel product, we dragen ze iedere dag. Om daar iets heel nieuws mee te gaan doen leek me heel leuk. En zo werd het idee voor Qnoop geboren.”

Qnoop blinkt inmiddels uit in duurzaamheid, kwaliteit en design. Hoe kan het dat jullie daar de enige in zijn?

“Er zijn genoeg sokken op de markt die voorloper zijn op één of twee van die drie aspecten. Maar er is er nog geen één die op alledrie de vlakken zijn vingers brandt. En dat is ook niet zo gek, want het is niet gemakkelijk. Voor grotere bedrijven zou het wel iets beter toepasbaar moeten zijn omdat zij de productie makkelijker schaalbaar kunnen maken, maar dan nog is het een flink proces dat erbij komt kijken. Vooral voor kleine bedrijven zoals Qnoop.”

Qnoop Soul Stores

Wat komt er zoal bij een duurzame productie kijken?

“De sokken van Qnoop zijn gemaakt van biokatoen en worden op een verantwoorde manier in Portugal geproduceerd. Om organic te kunnen produceren heb ik de keten zelf aan elkaar moeten knopen. Ik kon namelijk nergens GOTS (Global Organic Textile Standard) gecertificeerd katoen in acceptabele hoeveelheden inkopen. Om dit voor elkaar te krijgen ben ik toen maar rauwe bio-garen in gaan kopen en die heb ik vervolgens in een gecertificeerd verfhuis laten verven dat volgens de GOTS standaard werkt. Nogal een klus en ook kostbaar. Toch heb ik daar wel voor gekozen omdat ik ervan overtuigd ben dat dit op lange termijn het verschil zal gaan maken.”

En dan moet je het ook nog verkopen.

“Inderdaad. Dat betekent dat je echt een product moet neerzetten met een goed verhaal en van top kwaliteit – een concept eigenlijk. Het kopen van Qnoop moet echt aanvoelen als een cadeautje. Niet alleen voor een ander, maar ook voor jezelf. Je koopt niet alleen een paar sokken, je krijgt er een mooie verpakking bij en een boekje met het verhaal van Qnoop erin uitgelegd. De sokken zijn €15,00 per paar en €25,00 per twee. Dat lijkt misschien veel geld voor een paar sokken, maar wanneer je je bedenkt dat je er echt heel lang mee kunt doen, weegt het al snel op tegen de hoeveelheid geld die je kwijt bent wanneer je om de drie maanden een nieuw pakketje sokken koopt die binnen no time de prullenbak in kunnen.”

Wat maakt het verhaal van Qnoop dan eigenlijk zo goed?

“De combinatie tussen het slimme design en het duurzame karakter ervan. We kennen het allemaal denk ik wel: het probleem van de vermiste sok in de oneindige sokken lade. Als ik dan ook sokken op de markt zou gaan zetten, dan moest het wel een product zijn met een disruptief karakter dat echt iets toevoegt aan het huidige aanbod. Ik wilde dus ook echt een slimme oplossing bedenken voor de missing sock. En daarmee vertel je een onderscheidend verhaal.”

20160325-IMG_9536

Hoe kwam je op het idee van de knoop?

“Het was een voor de hand liggende oplossing voor het bij elkaar houden van twee sokken. Maar het zoeken naar de juiste vorm? Dat was een heel traject. Een simpel knoopgat in de sok maken gaat namelijk ten koste van de kwaliteit dus ik moest iets anders bedenken. Toen ik het jurkje van mijn dochtertje aan de achterkant dichtknoopte zag ik dat de knoop door een lusje werd gehaald in plaats van door een gat. Die oplossing kon ik heel mooi en kwalitatief op de sok toepassen, zonder de kwaliteit geweld aan te doen. En zo is het design van de knoop en het lusje – na lang experimenteren – er uiteindelijk gekomen. Zo zie je maar weer, openbaringen komen vaak op de meest onverwachte momenten.”

Hoe wil jij je voetstappen achterlaten met Qnoop?

“Het liefst met een zo ecologisch mogelijke footprint natuurlijk. Dit is een rode draad die ik zoveel mogelijk door wil trekken in het volledige productieproces van Qnoop. En natuurlijk, nog lang niet alle elementen zijn duurzaam. Maar door te blijven doorontwikkelen hoop ik toch uiteindelijk tot een honderd procent duurzaam product te komen. Ik zou het bovendien fantastisch vinden als Qnoop over een paar jaar een gevestigd merk is met nog meer goede verkooppunten in Nederland en België en wie weet waar nog meer. We zijn vorig jaar mei pas live gegaan, dus we hebben nog even. Maar volgens mij zijn we op de goede weg.”

Qnoop kopen? Je vindt het merk onder andere bij de volgende Soul Stores: Charlie+Marie in Amsterdam, Outspoken Conceptstore en Daily Poetry in Den Bosch, Pistache in Zwolle, Puha in Utrecht en Coming Soon in Arnhem.

4 x Dirk

Dirk Vis2

Outspoken Conceptstore in Den Bosch en Johnny at the Spot in Amsterdam

Dat zijn Dirks’ favoriete Soul Stores

NoNationality (NN07)

Dit is Dirks’ favoriete merk, exclusief te koop bij Square in Utrecht

Elon Musk – de oprichter van Tesla

Voor Dirk is dit één van de meest inspirerende ondernemers van het moment

Nooit uitgekeken raken op de film Topgun

Dirk’s guilty pleasure

20160325-IMG_9530

Meer weten over Qnoop?

Klik hier.

Shoreditch in Londen: markt hoppen en container shoppen

Samen met Marieke Miltenburg – de heldin achter mijn website – bezocht ik Londen voor een weekend. We hadden maar anderhalve dag om de stad te verkennen so we picked our battles. Hoog op mijn lijstje stond de wijk Shoreditch in East End: een bruisende wijk vol met markten, vintage, street art en een levendige cultuur.

Tekst & fotografie door Talita Kalloe

Shoreditch is in principe te lopen vanaf het centrum van Londen, maar daar mag je gerust een uurtje voor uittrekken. Het was een prachtige dag dus we kozen voor de benenwagen. We begonnen met een bezoek aan Old Spitalfields Market, vervolgde onze weg naar Brick Lane voor een bezoek aan een grote ondergrondse vintage markt en de Backyard Market en sloten onze tocht af langs de intieme winkeltjes in Boxpark.

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Old Spitalfields Market

Old Spitalfields market is een van de oudste markten van Londen maar inmiddels vrij vercommercialiseerd door de aanwas van grote ketens. Je vindt er in de buurt bijvoorbeeld ook Antropologie, onderdeel van dezelfde keten als Urban Outfitters. Desalniettemin een prachtige winkel waar je hele leuke spulletjes kunt kopen. Op Old Spitalfields Market vind je de leukste stands van creatieve ondernemers en ontwerpers die hun zelfgemaakte spullen hier verkopen. Van sieraden van het kleine, creatieve labeltjes Gimitria en shirts met zeefdruk prints tot lampen en breisels.

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

De grootste ondergrondse vintage markt op Bricklane

Het bruist in het geweldige Bricklane. Hier vind je werkelijk alles: van streetart tot kleine, verborgen eettentjes en de leukste winkeltjes en marktjes. Terwijl de straten vol lopen met mensen en de muziek uit de winkels galmt, liepen we tegen een huge ondergrondse vintage markt aan. Via een klein trappetje naar beneden – alsof je een underground club binnenwandelt – kwamen we terecht in een bonte wereld waar een complete subcultuur leek rond te lopen. Modebewuste mensen die door sommigen ongetwijfeld bestempeld zouden worden als hipsters, old school hiphop uit de speakers en een vlaag van de typische muffige geur die rondom vintage kleding heen hangt; hier ervaar je het allemaal. Het belooft een van de grootste vintage markt van Londen te zijn waar ieder zijn eigen “winkeltje” lijkt te hebben. Vintage fanaten kunnen hier hun hart ophalen.

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Antieke meubels en curiosa op Bricklane

Op onze weg naar de Backyard Market nodigde een klein portiekje ons uit om even naar binnen te gluren. Ook daar stuitten we weer op een hoop moois. Verschillende standhouders verkopen hier hun vintage en antieke schatten voor in je huiskamer. Helaas mochten we er geen foto’s maken, maar ik heb stiekem één kiekje kunnen schieten. Je kunt hier absoluut terecht als je op zoek bent naar iets bijzonders voor in je interieur.

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Backyard Market op Bricklane

Ook op deze markt vind je weer een bonte verzameling van marktkraampjes die gehost worden door creatieve ontwerpers en kleine ondernemers. Op deze grote – deels overdekte – markt keken we weer onze ogen uit. Na wat rondstruinen kwamen we bij het kraampje terecht van Seth met zijn geweldige label Idioma: kleding van organic cotton waarop zeefdruk teksten en symbolen staan geprint in tientallen verschillende talen. Na een gezellig gesprek met Seth liepen we met een tasje vol spulletjes en een grote glimlach weer naar buiten. De Backyard Market is iedere zaterdag en zondag geopend.

Seth Idioma Backyard Market

Lees hier meer over het verhaal achter Idioma

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Shoppen in zeecontainers op Boxpark

Langs tientallen meters lange muren vol met graffiti liepen we richting Boxpark: een Brits concept van oprichter Roger Wade, die in december 2011 het pop-up winkelcentrum in de Londense wijk Shoreditch neerzette. Hier vind je kleine pop-up stores in zeecontainers.  Het was fantastisch om de sfeer rondom Boxpark zelf te kunnen proeven. Hoewel de winkeltjes vrij klein zijn en niet veel ruimte overlaten voor een spannende inrichting, heeft het totaalplaatje van Boxpark wel wat. Bovenin kun je in de containers lekker zitten bij een van de talloze eettentjes. En langs de straatkant struin je langs de winkeltjes die – als in een soort kijkdoos – allemaal hun plekje hebben verworven. Het leek er heel even op dat het concept in 2013 voeten aan de grond zou krijgen in Amsterdam-Noord, maar helaas bleek daar niet genoeg animo voor te zijn.

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Je leest het misschien al: Shoreditch is dé wijk in Londen om naartoe te gaan als je gek bent op creatieve marktjes en een bruisende sub-cultuur. We loved it!

Anthropologie - het zusje van Urban Outfitters

Anthropologie – het zusje van Urban Outfitters

Amen.

AMEN! – gespot op Old Spitalfields Market

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Anthropologie in de buurt van Old SpitalFields Market

Shoreditch London Soul Stores Talita Kalloe

Bailey Nelson London – laten we het de Ace&Tate van Londen noemen

Eten in een zeecontainer in Boxpark - Shoreditch

Eten in een zeecontainer in Boxpark – Shoreditch

Een hele grote vintage markt dus.
Een héle grote vintage markt dus.

Dit is Marieke - onze website heldin.

Dit is Marieke – het genie achter deze website

En dit is Talita Kalloe - mama Soul Stores - op Old Spitalfields Market
En dit is Talita Kalloe – mama Soul Stores – op Old Spitalfields Market

Zwolle: monumentale panden en verborgen parels

Zwolle  – het is de oude studentenstad van Soul Stores’ founder Talita Kalloe. En na er jaren lang niet meer te zijn geweest, had ze eindelijk een goede reden om deze mooie stad weer te bezoeken. Talita neemt je mee langs een aantal bijzondere plekjes tijdens haar bezoek in Zwolle.

Tekst & Fotografie door Talita Kalloe

Het was zo leuk om weer in Zwolle te zijn. Ik ging er naartoe voor een zakelijke afspraak en maakte meteen van de gelegenheid gebruik om een aantal bijzondere plekjes langs te gaan in deze mooie stad. In 2006 kwam ik dagelijks in Zwolle voor mijn studie Journalistiek en na al die jaren is er veel veranderd in de binnenstad. Helaas was de dag veel te kort, maar de plekjes die ik heb bezocht zijn zeker de moeite waard om met jullie te delen.

LivStores

Deze winkel in een prachtig monumentaal pand nodigt uit tot meer. Wanneer je er binnenkomt zie je direct dat dit niet zomaar een winkel is. In LivStores vind je een bijzondere verzameling aan kleding, interieuraccessoires, kunst, schoenen en accessoires. Het bijzondere van deze winkel is dat ik hier producten zag die ik nog niet elders ben tegengekomen. En dat is ook precies de kracht van LIVStores. Eigenaren Han Faber en Marjan Londeman vissen de krenten uit de pap op het gebied van al het talent wat ons land te bieden heeft en gaan daarin net een stapje verder dan de gemiddelde winkel. Van het meedenken in het productieproces samen met hun ontwerpers tot een serviceniveau waar je u tegen zegt. Zeker een bezoekje waard!

LivStores Zwolle Soul Stores

LIVSTores, Sassenstraat 21, Zwolle

De Gillende Keukenmeiden

Na mijn afspraak ging ik op zoek naar een leuk plekje om te lunchen. Via Facebook werd ik getipt over de Gillende Keukenmeiden. Een gezellige plek waar je kunt lunchen en je te goed kunt doen aan heerlijke zelfgemaakte taartjes en koeken. Toen ik er naar binnen liep begreep ik meteen waarom ik deze tip had gekregen. Dit is een zaakje met een warme sfeer waar je gastvrij ontvangen wordt en waar de ziel vanaf spat. Zowel van de gezichten van de vriendelijke bediening tot de eigenzinnige taarten en de gerechten op de menukaart. Hier moet je echt naartoe als je houdt van eerlijke, gezonde zelfgemaakte gerechten binnen een knusse, vrolijke en gastvrije omgeving. Leuk weetje: De Gillende Keukenmeiden is mede door middel van crowdfunding gefinancierd.

Gillende Keukenmeiden Zwolle Soul Stores

De Gillende Keukenmeiden, Meerminneplein 7, Zwolle

Pistache

Pistache geeft een geheel nieuwe betekenis aan de term “warenhuis”. Annemarieke Grootoonk en Hylke Thiry opende hun winkel in het najaar van 2015. In dit gigantische pand krijgen merken, ontwerpers, artiesten en ondernemers de mogelijkheid om producten te verkopen of te werken in een eigen gedeelte van de winkel. In ruil voor huur van de ruimte en een vergoeding over de verkochte artikelen, verzorgt Pistache de verkoop en exposure. Zo vind je er een super leuke snoepwinkel, een kapsalon en een koffiebar. Daarnaast ligt de winkel vol met mooie mode-, interieur- en lifestyleproducten. Hier kun je wel even een uurtje vertoeven.

Pistache Zwolle Soul Stores-IMG_9143

Pistache, Eiland 9, Zwolle

Waanders in de Broeren

Eigenlijk mag je Zwolle niet verlaten zonder een bezoekje te hebben gebracht aan Waanders in de Broeren. Ik dacht dat dit alleen een boekwinkel was, maar het bleek véél meer te zijn dan dat. In deze prachtige voormalige kerk schuilt een walhalla van verschillende werelden. Waanders weet op een slimme manier verschillende leefwereld samen te brengen. Zo kun je een mooie collectie wijnen vinden bij de kookboeken, bijvoorbeeld. Of speelgoed bij de kinderboeken. En dat allemaal binnen de serene, immense arena van een riante kerk. Als groot liefhebber van print had ik hier uren kunnen rondstruinen. Helaas moest ik weer terug naar Utrecht, maar ik kom zeker nog een keer terug naar mijn oude studentenstad voor een tweede ronde.

Waanders Zwolle Soul Stores

Waanders in de Broeren, Achter de Broeren 1-3, Zwolle

 

Tips voor leuke must-visit plekken in Zwolle? Laat ze achter in de comments en ik zet ze op mijn lijstje voor mijn volgende bezoek!”

 

Deze winkel in Breda snijdt hout

Breda is misschien niet de eerste stad waar je aan denkt voor een dagje winkelen. Maar wij hebben daar een aantal pareltjes ontdekt die absoluut de moeite waard zijn om te bezoeken. Brandpunt is daar één van. Noem het een winkel, noem het een galerie, noem het een creatieve hub. Hoe dan ook: Brandpunt is een plek waar je overladen wordt door creativiteit en inspiratie. En je kunt er ook koffie drinken.

Door Talita Kalloe | Fotografie: Jonna van Hesteren exclusief voor Soul Stores

Has, Jeroen en Martijn zijn de gezichten achter Brandpunt. Vanuit hun achtergrond in architectuur, ruimtelijke ordening en stedenbouw hebben zij een concept neergezet dat niet alleen draait om het verkopen van bijzondere zelfgemaakte producten, maar ook om het eigenhandig maken ervan. Zo vind je lasersnijmachines en een 3D printer in hun Creative Use of Technology werkplaats – zoals ze dat zelf zo mooi noemen. Creatieven kunnen bij Brandpunt binnenlopen om er hun eigen producten te maken. En daar omheen hebben de heren van Brandpunt een fijne plek gebouwd waar je zowel kunt shoppen, een lekkere kop koffie kunt drinken of waar je je simpelweg kunt laten inspireren door alle creativiteit die er gaande is. 

Dit kun je bij Brandpunt kopen

Bij Brandpunt koop je producten die gemaakt zijn door zelfstandige kunstenaars en door onbekende en de meer gevestigde merken (Lonkt, Pikaplant, Dwarst). Ook de prachtige lampen van het LichtLab – ontworpen door Olaf Weller – zijn er niet te missen. Daarnaast vind je er bijzondere producten en kunstwerken van lokale creatieven. De invloed van hout in Brandpunt is onmisbaar. En dat is ook precies één van de handtekeningen waarmee de winkel zich onderscheidt. Hun succes begon ooit met de verkoop van gegraveerde houten telefoonhoesjes die ze wereldwijd via Etsy verkochten. Inmiddels hebben ze hun eigen brand uitgebreid met gepersonaliseerde houten horloges en andere lifestyle producten van het natuurlijke materiaal.

En dit kun je bij Brandpunt (laten) maken

Ook leuk: in Brandpunt huren ook andere creatieve bedrijven een werkruimte en  kunstenaars kunnen er hun werk exposeren. Daarnaast werken Has, Jeroen en Martijn ook in opdracht van andere ontwerpers. Zo produceren ze bijvoorbeeld de lampen voor Olaf Weller maar ook veel andere gesneden of  gegraveerde houten producten zoals naamborden, displays, snijplanken en ander maatwerk. In de werkplaats van Brandpunt kunnen mede-creatieven op hun beurt weer gebruikmaken van het lasersnijden. Kortom, de eigenaren van Brandpunt zijn makers, horeca-ondernemers, galeriehouders, winkeliers en fervent liefhebber en vertegenwoordiger van functioneel design. Hoe kan dit allemaal op één locatie? Daar moet je deze prachtige plek toch echt voor bezocht hebben. Soul Stores’ Jonna van Hesteren ging er alvast langs met haar camera en maakte prachtige foto’s van deze inspirerende zaak.

Update: de expositieruimte in Brandpunt wordt binnenkort omgetoverd tot de kunstwinkel Curated Instore. Volg de ontwikkelingen hier!

Tip: denk jij dat jouw werk mooi in Brandpunt zou passen? Has, Jeroen en Martijn zijn voor het aankomende voorjaar op zoek naar kunstenaars (of gewoon mensen die mooie, functionele ontwerpen  maken) die hun werk zouden willen presenteren in de winkel. Interesse? Neem contact op met Brandpunt.

Brandpunt Breda door Jonna van Hesteren voor Soulstores.com

Brandpunt Breda door Jonna van Hesteren voor Soulstores.com

Brandpunt Breda door Jonna van Hesteren voor Soulstores.com

Brandpunt Breda door Jonna van Hesteren voor Soulstores.com