Waarom een simpele goedemorgen zo’n groot verschil kan maken

Glancy van Elst is al ruim tien jaar werkzaam als DressCoach. Ze leeft voor een hoog feel good gehalte. Niet alleen in haar werk als DressCoach en trainer, maar ook in haar dagelijks leven als bewuste consument. Glancy bezoekt dan ook het liefst winkels van ondernemers met hart voor hun zaak. Speciaal voor Soul Stores deelt ze haar meest memorabele winkelervaringen. Vandaag vertelt ze wat het gebrek aan een simpele ‘goedemorgen’ voor een verschil maakte op zoek naar het perfecte zwarte vest.

Tekst: Glancy van Elst

Het was een prachtige zonnige winterdag. Dat weet ik nog goed, want mijn humeur was top en ik had helemaal zin mijn dag. In mijn geliefde stad Utrecht liep ik een winkel binnen om mezelf te trakteren op een nieuw zwart vest. Het was de eerste winkel waar ik naar binnen liep die dag. Als ik mezelf een shopdoel heb gesteld, dan ga ik er ook helemaal voor. Dus dit betekent ook dat ik met dezelfde vaart weer buiten kan staan als ik niet vind wat ik zoek. En dat stond ik ook. Al had het gebrek aan een zwart vest daar niets mee te maken.

Goedemorgen?

Ik stapte de winkel binnen en zocht oogcontact met de verkoopsters. Dit doe ik eigenlijk altijd wanneer ik een winkel binnenloop. Je stapt toch het “domein” van iemand anders binnen en dan wil je wel het gevoel hebben dat je er welkom bent. Maar de verkoopster waren druk in gesprek. Blijkbaar was het er één van levensbelang, want mij zagen ze niet. Mijn goede humeur – gevoed door de prachtige winterdag – voelde ik langzaam wegzakken. Ik besloot het van me af te laten glijden en me te focussen op mijn doel: mijn nieuwe zwarte vest. Al struinend door de winkel passeerde ik de babbelende en luidkeels lachende verkoopsters. Nog steeds kon er geen groet vanaf of ook maar een kleine blijk van mijn bestaan in de winkel. “Reuze jammer dit!”, hoorde ik mezelf hardop zeggen. Met een luid en duidelijke “Goedemorgen!” snelde ik de winkel uit.

Ik had mijn vest daar kunnen kopen

Eenmaal buiten schoot ik in de lach. Wat gebeurde daar nu eigenlijk? Ik was duidelijk geïrriteerd en al snel kwam ik erachter waarom. Ik voelde me niet gezien. Zegt dat iets over mij? Misschien. Maar in alle openheid: ik vind dat een simpele groet er gewoon bij hoort. Als klant wil je niet het gevoel hebben alsof je een veel te gezellig theekransje onderbreekt. Je wilt je juist welkom voelen en een goed gevoel krijgen wanneer je een winkel binnenstapt. Of ik vervolgens wel of niet iets koop – dat zou op dat moment niets mogen uitmaken. Zonde was het wel. De kans was namelijk groot dat ik daar mijn zwarte vest had gekocht. Later die dag dronk ik een kop koffie met mijn vriendinnen met wie ik – nog steeds verbaasd – mijn opmerkelijke winkelervaring deelde. Of zij deze winkel ooit nog eens zullen bezoeken? Ik betwijfel het. Mij zullen ze er in ieder geval niet meer terug zien.

Een simpele goedemorgen – zo’n kleine moeite, zo’n groot verschil.

 Herkenbaar? We horen heel graag jouw meest memorabele winkelervaringen. Deel ze in de comments hieronder.

 

Leave a comment